القائمة الرئيسية

الصفحات

اهم الاخبار

"ناريمان" تطلب الخلع من بعد شهرين: جوزي بيتحرش بيا وأنا بنت ناس

 "ناريمان" تطلب الخلع من بعد شهرين: جوزي بيتحرش بيا وأنا بنت ناس


سيدة تطلب الخلع,الخلع,الحكم بالخلع,سيدة تطلب الطلاق,دعوي الخلع,بعد,ريهام سعيد صبايا الخير,من,زوجة تقتل زوجها من أجل عشيقها,عرض الصلح,العريفي,العبادات,التقدم بطلب التسوية,المسلمين+الحجاب+الخلع+الزوج,قصص بالعربية,أسباب الطلاق,كبار العلماء,خلع,لعدم,سعد بن تركي الخثلان,العرب,النبي,العالم,المنيع,الشريعة,الخثلان,العلماء,الاخبار,العربية,الطريفي,الشبانة,المسلمين,عبدالعزيز,صباح الورد,أسباب الحب,قصص العربية,دور الحكمين,#صباح_الورد,أخبار الصباح,الاحرام+العمرة+الزكاة+صلة,ريهام سعيد حلقة الخيانة الزوجية




في أعقاب شهرين من الزواج قد عزمت "ناريمان.م" البالغة من السن 27 عاما طلب الطلاق من قرينها "محمد.ع"، البالغ من السن ثلاثين عاما، ورفعت دعوى خلع أمام محكمة الأسرة بالتجمع الـ5، وروت في شهادتها تفاصيل مشكلاتها العائلية مع قرينها.




مطلع الحكاية مثلما روتها نرمين كانت بتعرفها على زوجها بطريقية تقليدية، ولقد تقدم لخطبتها صالونات، تقول، "مكنتش أعلم طباعه ولا عاداته، وكل اللي شفته أنه طيب وابن ناس وحنين وقد كان بيبسطني للغاية ويجيبلي هدايا كتير وبالفعل كنت عايزة أتجوزه والخطوبة مطولتش".



عاداته في المنزل لم تتمكن من "ناريمان" تحملها، "بيتحرش بيا لفظيا وجسديا وده مش مقبول، يعني إيه يحصل كده ده إلا أن لديه انحرافات إخلاقية كتير، وبيعمل حاجات غريبة في المنزل لدرجة أني مبقتش مطمنة وأنا معاه".



بعد "تحرشه" بها مثلما تسمى ناريمان، انتقلت للنوم في قاعة مختلفة عنه، وظل هو خارجا فلاحظت أنه متمسك بهاتفه على نحو أكثر من اللازم، "وقد كان بيخبيه عني ومش عايزني أبص فيه ولا اشوف بيعمل إيه كل تصرفاته الوقت ده كانت مريبة وشكيت فيه".



وقتها علمت "ناريمان"، أن زوجها يرى أفلاما إباحية وواجهته، "بالتأكيد نفى في الأول وبعدين اعترف ومدمن مش بيشوف أفلام عادي كدة لا ده على طول، وبعدين يجي يتحرش بيا ويقولي ألفاظ مش كويسة أنا مقدرش استحمل كده أنا بنت ناس".



تطورت الخلافات بين الزوجين إلى ما هو أكثر من  هذا، لدى لقاء الزوج بانه يلزم أن يراعي ربها فيها ويكف عن رؤية الإفلام الإباحية، فأهانها، ولطمها وطردها من المنزل، فطلب ناريمان الطلاق، إلا أن قرينها رفض هذا، وأخبرها بأنه سيتزوج من أخرى، فذهبت إلى المحكمة طالبة الخلع، ومتنازلة عن مستحقاتها الشرعية لتتخلص من الزوج.

reaction:

تعليقات