📁 آخر الأخبار

حكاية الممسوسة للكاتب محمد أحمد عباس

 حكاية الممسوسة للكاتب محمد أحمد عباس


طول عمرنا بنسمع ونقرأ عن الجن والشياطين وبنسمع عن معالجين بالقران وروحانين وقساوسه ورهبان بيعالجوا لكن المره دي مش بس هتسمع وتقرأ بس لا المره دي هندخل مع بعض العالم ده مش بس كده انتوا مش بعيد تشوفوا كمان لان المره دي البطل مش حد غريب عني وعنك لا البطل هو انت.


الممسوسة,القطة الممسوسه,حكايات ليوم مافيهاش رقاد,حكايات الحياة,حكايات ميرو,حكايات جدتي,رواية مسموعة,رواية,حكايات وبنعيشها,رواية صوتية مسموعة,رواية رعب,حمادة هلال مسلسل المداح,مسلسل المداح حمادة هلال,قصص حمادة القرشي,مسلسل حمادة هلال,حمادة هلال المداح,المداح حمادة هلال,مسلسل حمادة هلال 2022,رقية المس العاشق,المس,مسلسل حمادة هلال في رمضان,حمادة هلال أسطورة الوادي,من المس,القطة المسكونة,القطة المسكونه,رؤية الجن,حمادة هلال




بقولك صحيح كان في واحدة ست زمان ف الحي اللي كنت ساكن فيه ، وهي صغيرة ف الشارع كان عندها طابع خشن شوية كانت بتتخانق كتير وتعمل مشاكل مع ناس كتير ف الشارع ..


أياميها زمان كان عيب أن بنت تلعب مع شباب وكان عيب أن البنت تكون عدت 14 او 15 سنة وايه متجوزتش ازاي البنت بارت والموضوع يبقي كبير ومشاكل


وأبوها كان راجل فكره زي الفكر القديم فقام مجوزها، البنت اتجوزت واستقرت مع جوزها وجوزها كان عنده شقة في عمارة زي الفل وراحوا وقعدوا وعاشوا وربنا رزقها وكرمها بولد بعد فترة مش كبيرة


علشان هي كانت متجوزة صغيرة ف كانت بتحب تجرب كل حاجة بتعملها البنات ف كانت بتهتم بنفسها زيادة شوية او مش شوية هما شويتين تلاتة صراحة


المهم بعد فترة كده ظهر عليها أعراض غريبة متفهمش ده مرض ايه ولا ايه ده كان بيحصلها تشنجات ف جسمها كله مرة واحدة مبقتش تعرف تسيطر علي جسمها أصلا مبقتش عارفة تحرك أطراف جسمها ، الموضوع بقي فيه حاجة غلط أو حجات غلط، طبعا جوزها لما خد باله أن الموضوع بقي بزيادة وبيتكرر كتير ابتدي يكلم أمها ، أمها زي أي أم من الطبيعي قلقلت عليها وخدوها وودوها لدكاترة ولفوا عليهم عشان تتعالج او يحاولوا يعرفوا عندها ايه، بس بعد اللف ده كله مفيش نتيجة لا علاج ولا تشخيص ومش بس كده حالتها عمالة تسوأ يوم بعد يوم وتبقي اسوأ واخطر، المشكلة أن الموضوع تطور أكتر بقت بتقول أنها بتشوف هالات سودا لوشوش غريبة بتبص عليها وبتبحلق فيها جامد وبقت تسمع أصوات صريخ مرعبة جدا جوا راسها محدش سامعها غيرها وحد دايما بيقولها .... هحرقك في جهنم الكلمتين دول ممكن تكون شايفهم سهلين دلوقتي بس يمكن لو جربت حد يقلهالك أنت بس وتسمعها ف ودانك لوحدك لا هي صعبة جدا ، فالطبيعي أن جوزها وامها بدأو يخشو فالمرحلة اللي بعدها بأنهم يتجهو لأطباء نفسيين يجربوا يسالوا هي فيها ايه تتعالج ازاي ايه اللي ييحصل ، لما بدأت تروح للدكاترة ابتدت تقولهم هي البنت نفسها اللي بتقول أنها ملبوسة وعندها حالة تلبس وأن جواها شيطان وشياطين كمان مش واحد وأن الارواح الشريرة عايزة تقتلها وكمان الأصوات اللي ف ودانها بتقولها علي حجات تضر بيها نفسها وتأذي بيها نفسها وغيرها



طبعا الدكاترة النفسيين بدأو يستغبوها ويقولوا لأهلها أن ديه مجرد هلاوس، انتي مهلوسة كلهم بدأوا يقولوا كده بس....


بدأت حالتها تسوأ اكتر وأملها في الشفاء خاب ولازمها اليأس من العلاج النفسي بالرغم من أنها كانت بدأت تكسر حاجز الخوف وتتكلم وتحكي مع الدكاترة بس كل ده بلا جدوي ..


ومع مرور الأيام حالتها بتسوأ أكثر وأكتر لدرجة أنها اخر ما يأست وملت من اللي عايشة فيه من كوابيس وأصوات وهالات، بدات تطلب من امها وجوزها وتصر أوي أنها عايزة تعمل جلسات طرد أرواح ورقية شرعية وتجرب أي حاجة في سبيل أنها تهرب من كل اللي هي فيه وترجع طبيعية..


وطبعا جوزها ووالدتها مش عارفين يعملوا ايه الموضوع صعب ومقدامهمش غير أنهم يتعلقو بأي قشاية معلش هيعملوا ايه هما راحوا لدكاترة ودكاترة نفسيين وبرضه مفيش فايدة هيخسروا ايه يعني ولا حاجة وفعلا جوزها وافق وقالها ماشي مفيش أي مشاكل يمكن هو ده الحل احنا نجرب


وأنا عارف شيخ كويس ف الحجات ديه وحضرت مرة مع واحد صاحبي مسيحي كانت مراته تعبانة وكان عليها حالة تلبس وأما راحت الجامع معاهم مراته بقت زي الفل

ف انا هكلم صاحبي وأجيب رقم الشيخ منه


وفعلا جوزها راح للشيخ وطلب منه انه يعمل جلسة لمراته عشان هي في حالة اشتباه انها ملبوسة

الشيخ رفض تماما وقاله ان الجامع ليها معايير خاصة في الحالات اللي زي كده وأن علشان الجامع تعترف بحالة زي ديه لازم يبقي فيه شروط



أولا الشخص لازم يظهر عليه أنه كاره الرموز الدينية

وثانيا أنه يكون بدأ يقول كلام مش مفهوم اتكلم بلغة غير مفهومة



وثالثا أنه يكون ظهر عليه حجات غريبة او قوة زيادة عن قوته الطبيعية

وطبعا هي مكنتش عندها التلاتة دول



وجوزها وامها فكروا وقالوا ليه منجربش وفعلا بدأو يحطو حواليها مصاحف ويشغلو قران علي طول بحيث يشوفوا ردة فعلها ايه

فالأول حالتها كانت زي ما هي مفيش فرق خالص طبعا حالتها سيئة بس أقصد مش مضايقة من الكلام اللي بتشوفوا ده

وفجاة حالتها بدات تسوأ فعلا بكتير بدات تشتم ابنها وجوزها وتكسر كل حاجة حواليها وتحدف المصاحف ع الأرض بقت مجنونة اللي يصلي قدامها تمسكه تضربه وتخنقه



وبدأت تمتنع عن الاكل وتمتنع عن الكلام مع اهلها وبدأت تنام علي الارض وتعمل حجات غريبة مفيش داعي لذكرها خالص

واللي زاد ف الموضوع أنها بدأت تصرخ لساعات بصوت عالي أوي ومخيف



وطبعا بعد كل اللي حصل ده راحوا الجامع بس الجامع كان محتاج سفر شوية كان في بلد تانية او محافظة تانية مكانه كان مرتفع شوية عن الارض زي ما تقول فوق تل مثلا



المهم لما وصلوا لقوا ناس كتير جدا مستنيين ما بين نساء ورجال وأطفال المفروض انهم جيين علشان جلسات زيها بالضبط

الجامع من جوا كان شكله عادي زي أي جامع مفيش داعي للوصف



المهم دخلوا قعدوا فعلا وكان فيه جلسة شغالة قدامهم والموضوع حقيقي بشكل مخيف وفعلا الشيخ نجح في الاخر واللي كان بيتعمله الجلسة رجع طبيعي فهما ابتدوا يفرحوا وحسوا بانتصار وأنهم فعلا في المكان الصح


المهم فضلوا قاعدين يبصوا ويركزوا علي حالات كتير لحد ما جيه دورهم وقاموا وطلعوا علي منصة كده هي مرتفعة عن الكراسي اللي كانو قاعدين عليها مثلا متر


المهم الست قعدت قدام الشيخ هو فضل باصصلها مبيتكلمش ولا يتحرك مركز معاها اوي هي بدات أنها تتعصب وتقوله متبصليش كده

وهو ف ساعتها سألها انتي مين

قالتله اسمها


وبعدها سألها اسمك ايه

اسمي (....)

اسمك ايه؟

اسمي (....)

اسمك ايه؟

اسمي (....)

كام سنة؟

(..)


ايوة يعني انتي كام سنة؟

(..)

قام مغير صيغة السؤال وقال:



لا انت كام سنة؟

برضه ردت نفس الرد


عايشة ازاي؟

قالتله عايشة وعندي كذا وعارفة أني ملبوسة وعارفة أني جوايا شياطين وأنا تعبت ومش عارفة اعمل ايه وزهقت من حياتي ديه خلاص

قام مغير الصيغة وقايل عايش ازاي


قامت ضحكة ضحكة بسيطة كده استهزاء بيه

عايش ازاي؟


يضحك برضه اكتر أو تضحك

عايش ازاي؟

يضحك برضه أو تضحك مش عارف مين بالضبط


فجاة كده قامت زعلت واضايقت وبصت فالارض

فقالها ليه زعلانة؟


فجأة لقو صوت تاني اللي بيتكلم صوت مبحوح كده هو قريب من صوتها بس مش هي

والصوت ضحك نفس الضحكة المستفزة وقايل علشان بيضايقني ويشغلي قران

-مين اللي بيشغلك قران؟


ضحكت تاني نفس الضحكة

-مين اللي بيأذيكي؟


تنحت بقي مرة واحدة وقامت قايلة احنا جايين علشان الاجتماع

-انتم؟


أيوة احنا جايين علشان الاجتماع

-مالك في ايه ؟ انتو مين ؟ وجايين هنا خير ولا شر؟


قامت فضلت متنحة شوية ومبتردش

-قولو انتم مين؟


مفيش رد وفضلت متنحة تمثال واقف

ومرة واحدة الشيخ قرب منها وقالها


-عندك شيطان؟

فضلت مبرقة جامد وتحس ان عينيها هتطلع لبرة


-يا اللي ف الجسم بقالك كام سنة ؟ بقالك كام سنة مستحوذ ع الجسم؟

قامت ردة عليه تاني بالصوت المبحوح وقالت:


من قبل متوعي ومن قبل متفهم ومن قبل ما تعرف

راح باصص لواحد وراه ممكن نقول مساعد ليه وقاله هات المياه يبني


-انا صليت مش عايزين تكلموني ليه

وهي برضه ساكتة ومبرقة ومش عايزة تنطق


أول ما المياه جت للشيخ عينيها بدأت تدمع وبدأ يصدر منها أصوات جوة بعض وكلام غريب عمر ما حد سمعه بيتقال منها

الشيخ انتهز الفرصة وقال مخرجتوش ليه؟


برضه قعدت تقول كلام غريب والموضوع بقي أزيد ومخيف، أكثر من صوت طالع مش صوت واحد اللي هو عمر ما بني ادم يقدر يعمل حاجة زي كده


قام قايل الشيخ:

أنا هصلي ثلاث مرات وهنفخ ثلاث مرات كل روح عنيفة تغادر الجسد ولا تعود بسم الله نأمر كل روح مضادة هاربة أو محاربة أو ساكنة أن تغادر هذا الجسد كل رؤية سحر كل عمل شيطاني تقطع رباطه

وقام راشش بايديه المياه ونفخ فيها



وفاللحظة ديه تحس أن فيلم اكشن بدأ والست ابتدت تصوت وجوزها ووالدتها طلعوا مسكوها وكتفوها وهي عمالة تصوت وتتشنج وبدأت تخوفهم وهما يرجعوا لورا بعد ماوقعت ع الأرض وبدأت تتشنج


وقام قايل نفس الكلام تاني بس زود جملة واحدة وهي (وأن تبطل كل المحرمات وقام راشش المياه ونافخ النفخة التانية)

بدات الست تتشل بقت غريبة وأصوات غريبة مع تشنج


قام الشيخ تالت مرة وقال :

هذا الجسد يتحرر باسم الله الواحد الأحد بقوة القرآن نأمر كل شيطان نأمر كل روح شيطانية بالمغادرة وقام راشش ونافخ تالت مرة زي ما قال


وفجاة هي بدات تبرق جامد وطلع منها صوت مبحوح بيقول:

أنا هموتها أنا هدمرها مش هخلي فيها نفس ولا جزء سليم

كل ده والشيخ باصصلها



والصوت يقوله متبصليش كده ملكش دعوة بيا

فالشيخ قام مقرب تحس ان الصوت بدأ يخاف


وبدأ يقوله أنا هحاربك مش هسيبها

وبدأ شبه حرب بينهم بس طريقة الكلام تتغير كل فترة يعني مثلا مرة مش هسبها ومرة تانية مش هنسبها أنا هحاربك احنا هنحاربك


وفجاة جسم الست اتنفض كده وجوزها وقع وامها وقعت

والست قامت قايمة وصلبت طولها صلبة غريبة وقالتله انا طاوووووووووس......


وقعت تاني أو تالت بس المرة ديه مغمي عليها بدأوا يحاولوا يفوقوا فيها ، الشيخ قعد يحاول معاها شوية لما فاقت تاني بس مفيش حاجة هديت خلاص


فقالهم خلاص اكتفينا النهاردة وقالهم الحالة ديه هتحتاج أكثر من جلسة روحوا وهبقي اقولكوا امتي الجلسة الجاية بعدين

بس الغريب بالنسبالي أنا كان في اسم طاووس لأن علي حسب معلوماتي أنا مفيش شيطان ولا مارد ولا جن اسمه طاووس

بس اللي أعرفه أن الطاووس اللي هو الطائر اللي كلنا عارفينه ليه قصة مع إبليس من أيام ما كان الطاووس مخلوق من مخلوقات الجنة قبل ما يطرد منها، اطرد منها ليه لانه ساعد ابليس فانه يوسوس لادم وحواء فيعتبر سبب من اسباب طردهم، وقبل ما يطرد كان طائر من الطيور الجميلة وكان عنده جناحين لو فرد جناح منهم يغطي مساحة كبيرة جدا متتخيلهاش بجناح واحد وكان اساس خلقه من الجواهر وكان حولين كل جوهرة ريش أبيض جميل كتير



وكان من أطيب طيور الجنة وكان اقواهم فالصوت واللحن ، وكان بيعظم الله بيه دايما وكان الوحيد اللي بيخرج من الجنة ويلف بين السبع سماوات ويسبح باسم ربنا فكل مكان


وكانت كل الملائكة تتعجب من صوته الجميل ف طبعا إبليس مسابوش وبدأ يفكر ازاي هيستغله عشان يعرف يدخل للجنة ويوسوس لادم وحواء

فلما شافه دار بينهما حوار وقاله:


أيها الطائر عجيب الخلق وحسن الصوت انت من أي طيور الجنة

الطاووس رد عليه بديهي وقاله أنا طاووس الجنة ، انت مين


إبليس قاله أنا من ملائكة الصفيح الاعلي اللي مبيوقفوش تسبيح للحظة وعينيهم مبتغفلش للحظة فممكن تدخلني الجنة وأنا هعلمك ثلاث كلمات لو قولتهم عمرك مهتعجز واللي يقولهم يفضل خالد مدي الحياة

الطاووس قاله ومين قالك أن أهل الجنة بيموتوا


طبعا بيموتوا إلا اللي معاه التلت كلمات دول

الطاووس قاله وأنا ايه اللي يخليني أحتاج التلت كلمات دول انا اخاف من رضوان خازن الجنة يستجبرني عنك ولا حاجة

أنا هبعتلك الحية وهي سيدة بوابات الجنة وفعلا حصل وابليس قابلها ودخل من طريقها للجنة وعرف يوسوس لادم وحواء


وبعد اللي حصل الطاووس خد جزاته وكان عقابه أنه انطرد من الجنة لأنه يعتبر ساعد ابليس وكمان كان ف العقاب أنه يسقط عنه كل الاحجار الكريمة اللي حواليه وان أجنحته تتقص وتاجه يتشال ونزل الارض واترمي علي أطراف البحور وفعلا لحد يومنا ده هتلاقيه دايما علي أطراف الجزر عالبحر وفعلا لو سمعت صوته هتحسه حزين اللحن اللي فيه حزين زي ما يكون ندمان


بس معتقدش أن الست ليها علاقة بالموضوع اكيد اللي في دماغي مش صح


المهم جوز الست وأمها بدأوا يعانو فترة مش قليلة من موضوع الجامع وده كان ظاهر جدا فإن الست بتقعد تضربهم وتضرب ابنها ومشاكل كتير فخدوا الولد وعيشوه عند امها علشان يبعد عنها وميتأذيش


والست كملت امتناع عن الاكل وبدأت تنعزل وتبعد عن الناس وتقعد ف ركن لوحدها وتكلم نفسها بلغة مش مفهومة كمان

حالتها ساءت أكثر وحصلها حاجات غريبة وبشعة كتير

لحد ما والدتها زهقت من أن مفيش اي اتصال جيه من الشيخ لحد ما قررت ان الجلسة التانية هتبقي علي يد شيخ تاني


وفعلا كلمت الحبايب والقرايب لحد ما عرفت توصل لشيخ وكلموه والراجل رحب جدا بالموضوع وقالهم انا هاجي لحد عندكوا

ووصل المكان ف المعاد اللي اتفقوا عليه وطلب أن يبقي معاهم محرم وكان جوزها موجود ودخل الاوضة

وبدأ يقرأ قران بس مش عليها لا كان بيقرأ ف أركان الأوضة الاول من غير ما يقرب من الست

بعد اقل من 3 دقايق الست بدأت بقها يتفتح ويوسع جامد وبدأت تبرق وتتشنج زيادة عن اللزوم وفجاة تروح هادية وتقعد تضحك وفجأة تتشنج وتتعصب وفضلوا ع الحال ده شوية



والشيخ هدي وراح قايل مين معايا؟

وهي يطلع منها الصوت المبحوح ويقول:

مش خايف


وفجاة يقعد يكلمها تفضل ساكتة

يبدأ يقرأ قران تاني

تبدأ تخاف وتبعد وتاخد ركن ف السرير وخايفة حد يقرب منها وخايفة من كل حاجة بالذات الشيخ


وفجأة بدأ في هدوء ف التعامل ومتعملش حاجة كأنها حد طبيعي

ولما كله يهدي يطلع منها الصوت تاني ويقول أنا مش خايف انتو كلكو حيوانات

ويبتدي الشيخ يعاند ويقول قران أكثر

وهي تعانده


لحد ما الشيخ طلب علبة كبريت وابتدي ياخد عود يولعه ويسالها اسئلة زي انتو مين انتو ليه هنا هتعملو ايه


وهي تبتدي تصوت بس

وخايفة من الكبريت يقوم يلسعها بعود كبريت ف راسها ورقبتها في أماكن معينة ويسال اسئلة

وفجاة جاب حتة قماش وقام حاططها علي رجلها ودايس عليها جامد وهي تصرخ بطريقة رهيبة بس بصوت مبحوح والرعب ده

ومرة واحدة قامت مطلعة صوت غريب وقالت كلمة محدش فهمها والشيخ راح هدي وقال بس كده هو هزع هزع بقي ده 



الشيخ بعد ما خلص وقال كده هو هزع تحس قالتله اه كده أنت عرفتني وقامت بصاله وقعدت تضحك ضحك هستيري مرعب بزيادة، وفجأة قفلت وشها وغمضت عينيها وبدأت تقول كلام غريب مش مفهوم تاني وفيه نبرة صوت كأنه تحدي




الشيخ خرج برة وقال لجوزها وأمها تعالوا معايا ، بدأ يتكلم ويقول: هزع هو كبير الشياطين السودا والجواثيم ، والجواثيم هي اللي بتسبب الأحلام المزعجة والمخيفة والكوابيس اللي بنشوفها بليل أو حتي بنشوفها لو غفلنا شوية ساعة العصر، وهزع من الشياطين الكبيرة العملاقة جدا وكمان عاش في عصر النبي سليمان ووقتها كان أكبر مارد متمرد قابلته البشرية ويقال عنه أنه من الشياطين اللي خرجت مع ابليس لما ربنا غضب عليه ، اتذكر ف روايات أهل البيت واتذكر كتير جدا كمان وهو من أكتر الشياطين اللي ممكن تلهيك عن الصلاة وأكتر شيطان يوصلك لكره نفسك وكره الحياة والدنيا عن طريق أنه بيخليك تسهر لفترات طويلة لدرجة أنك تتعب من أن يومك اتشقلب وبقيت بتسهر كتير ويجيلك ارق كل ده بسبب أفعاله هو..






اتذكر ف روايات أهل البيت واتذكر كتير جدا كمان وهو من أكتر الشياطين اللي ممكن تلهيك عن الصلاة وأكتر شيطان يوصلك لكره نفسك وكره الحياة والدنيا عن طريق أنه بيخليك تسهر لفترات طويلة لدرجة أنك تتعب من أن يومك اتشقلب وبقيت بتسهر كتير ويجيلك ارق كل ده بسبب أفعاله هو..

وعشان نتجنبه لازم نحافظ علي قراءة المعوذتين ، ونحافظ علي أذكار قبل النوم وده طبعا مع الشئ الأساسي اللي هو أننا منبعدش أبدا عن ربنا ولا نبعد عن صلاتنا...


وأعتقد أننا محتاجين أكتر من جلسة عشان نحل الموضوع ده...
وطبعا جوزها ووالدتها وافقوا علشان مقدامهمش حل تاني


وطبعا برضه حصل المتوقع وهو أن الشيخ مجاش ولا اتصل تاني ولا ظهر في جلسة تانية ولا تالتة
وهي حالتها بتسوأ مع مرور الأيام لدرجة لا توصف ..

وبدات تعمل حجات مجنونة بقي زي تولع في أجزاء من البيت، تحاول تنتحر وحاولت أكتر من مرة لدرجة انهم من خوفهم منها وعليها ربطوها ف السرير..

بس ثانية واحدة ..
انا عرفت كل الكلام ده منين..


مسألتش نفسك خالص ازاي ، بس تعرف أنا أحب أحييك علي صبرك ده وعدم استعجالك..
أنا سمعت يسيدي الكلام ده من علي لسان جوزها وقتها هو كان قاعد ع القهوة وأنا قاعد ع القهوة برضه بس أنا قاعد لوحدي وهو قاعد 
مع واحد اسمه سلومة الدجال..


ثانية كمان معلش هو أنا مين أصلا ازاي بقي متسألش السؤال ده لا معلش أنت غلطت هنا ، مش تسأل علي اللي بيحكي؟!!
متقولش هتسأل ازاي كمل معايا..

أنا يسيدي محمد .. أيوة محمد متستغربش وأظن أنك فاكرني كويس ولو حتي مش فاكر اسمي أكيد فاكر الأسبوع المشؤؤم واللي حصل فيه وأني فقدت أعز ناس عليا وأكيد فاكر اخر يوم باللي حصل فيه كويس جدا، أنا عايش فعلا وفي أفضل حالة كمان وسليم ازيك أنت 
عامل ايه؟ وحشتك؟


مش مهم أقولك ايه اللي حصل ساعتها  بس اللي أقدر اقولهولك وعايز اقولهولك صراحة أن فعلا الموضوع اللي حصل يومها غير حياتي كلها إن مكنتش أصلا متغيرة بس مش وقته، بس منقدرش نحدد هو التغيير للأسوأ ولا للأفضل بس هو فتح بوابات كتير جدا في حياتي وهتعرف ليه وهتستنتج كده لوحدك المهم بقي يسيدي.


سلومة الدجال ده حد مشهور بأنه عبيط وعامل فيها شيخ ومعالج بس هو حقيقته نصاب ودجال راجل بيخرف والمنطقة كلها عارفة كده كويس..


وأنا كنت قاعد ع الترابيزة اللي جمبهم بس أستأذنك متفهمنيش غلط وتقولي بتصنت عشان أنا كنت لازق فيهم علي طول كأننا فوق بعض وكده كده هسمع وبما أني بحب الحجات ديه ف كنت رامي ودن وبسمع ومركز وطبعا برضه ده مش مببر وأنا اسف لو أني كده كنت بتصنت وياريت متعملش زيي بس هتسامحني قدام..


المهم أنا استنيت لحد ما الراجل خلص مع سلومة وقمت قايم وماشي وراه واستنيت لحد ما دخلنا فشارع هادي شوية ورحت منادي عليه..


-باشا باشا ثانية واحدة معلش ، أنا سمعت كذا كذا وعرفت كل حاجة وأنا حابب اساعد مش أكتر وياريت تعذرني لو كنت اتصنت عليك
أنا حسيت من نظرته بيقول اللي هو انت مين يلا يتافه أنت أنا عارف منظري ميديش حاجة من كده بس نعمل ايه بس الحقيقة هما كلمتين بس خلوه يوافق


قلتله ايه بقي :


أنت محووج لسومة الدجال أنت بتقول ايه يباشا اللي يتحوج للراجل ده يبقي فاقد الامل والثقة وفاقد الاهلية وفاقد اي حاجة ممكن تتفقد ومعندوش أي حل ومش عارف يعمل ايه وبيجرب أي حاجة ..

قالي :

والله عندك حق فعلا بس لو أنت تقدر تساعد ياريت متتأخرش علينا ......
-بس ثانية واحدة حضرتك أنا بس عايزك تعرف أني مش معالج روحاني أو شيخ أو أي حاجة من الحجات ديه ولا ليا فيهم أنا بني ادم عادي علشان متفتكرش حاجة معينة..


بس صراحة انا مكلمتوش ف اللي حصل معايا وان حياتي اتغيرت وبقيت بقدر المح حجات كده من فترة لفترة
خدني معاه الراجل واول ما دخلت انا من ساعة محطيت رجلي بس حسيت بشعور غريبب ورخمم زيادة عن اللزوم في اصوات سامعها ف وداني بس اصوات مش مفهومة اصوات مزعجة اوي بجد ولا كاني دخلت مبني شيطاني او بمعني ادق كاني دخلت حلمم بس الللي حوار فعلا اني كل ما اطلع دور وابص علي باب شقة احس بشعور غريب واحس اني شايف حاجة واقفة هالة مثلا خيال واقف يتفرج عليا وباصصلي ومتابعني مش متابعني انا بس كانه حارس للشقة اللي واقف عليها وكل ما نطلع اكتر تحس انهم مستنينا بيستقبلونا حاجة كده


لحد ما وصلنا لباب الشقة اول ما الراجل كان بيفتح الباب بس انا شميت ريحة بشعة جدا متتوصفش واول مدخلنا انا شفت دم كتيرر ع الارض وشفت جثث متقطعة حتت ايد لوحدها كتف لوحده حجات كتير وفي كمان قطط وكلاب مرمية ع الارض ميتة وسايحة ف دمها والدم اللي ع الارض واخد شكل زي شكل سهم كده ومتجه لفين متجه للطرقة اللي بتودي ع الاوض
انا اتخضيت اكيددد وقرفت طبعا شئ بديهي وبدات اشك ف الراجل اللي هو ايه يسطا اللي انت عامله ده ايه ورحت قايله بكل غباوة:
ايه القرف اللي انت عايش فيه ده ازاي سايب شقتك كده
=في ايه الشقة طبيعية اهي وزي الفل ايه اللي بتقوله ده


-يعني انت مش شايف الناس الميتة ديه والدم
=دم ايه يحبيبي انت بتقول ايه مالك يبابا مالك


المهم قلتله طب خلاص خلاص ولا كانك سمعت حاجة علي ما احاول افهم بس
قام واخدني ومدخلني الطرقة وبرضه لقيت خط الدم ماشي لحد اوضة معينة وفعلا الراجل دخلني الاوضة ديه
انا دخلت مش عايز اوصفلك اللي شفته بس هحاول انا دخلت لقيت الست مربوطة ف السرير من رجليها بس هيئتها غريبة الست كأنها هيكل عظمي مجرد جلد علي عضم خلاص اللي هو مفيهاش
وجمبها علي طول في واحد قاعد مقرفص كده وراسه جوة رجليه وبرضه هيكل عضمي كده بس من غير هدوم كتير
انا قومت لافف راسي اتكسفت وقلتله انا اسف ممكن يكون مكنش واخد باله ان انا جي مثلا ده امر طبيعي
فلقيت جوزها بيقولي



لا لا ولا يهمك انا عارف ان شكلها يصعب علي الكافر مهو منظرها ده اللي خلاني اتحوج لواحد زي سلومة الدجال وحسيته عاوز يقولي واتحوجلك انت كمان


وفجاة وانا لافف ضهري لقيت ضحكة غريبة وقوية كده مش عادية وصوت مبحوح هو اللي بيضحكها ولقيت الصوت بيقولي
*اتكسفت يا عدو الله


-تلقائي كده قلت لنفسي عدو الله مين العبيط اللي بيقلي كده ده
ورحت لافف وشي لقيت اللي كان قاعد جمبها ومقرفص قام وقف وبقي حاجة كبيرة وكانه بقي ف طول الاوضة بتاع 2 متر وضخم وعضلات ومنظره يخوف ولقيت هوجان ده بيقلي:

*انت مين

-انت اللي مين يعم انت

لقيت جوزها بيبصلي ويقولي باستغراب
=نعم يا فندم؟؟؟
-انا اسف مش قصدي حاجة والله انا اسف المهم انا مكملتش الجملة اصلا بس لقيت الكائن الغريب ده بقي عامل زي الهوا وف لحظة قام ماسكني من رقبتي ورشقني في الحيطة وبصلي وبرقلي جامد المنظر كان رهيبب
تحس ان فيه صهد كده هالة زنقاني فى الحيطة مش قادر اوصفهالك بس اللي اقدر اقولهولك انه كان فعلا صعبب ومخيف جدا
في اللحظة ديه لقيت جوزها بيبصلي وانا فالهوا فوق راشق ف الحيطة ايه ده ايه اللي بقوله ده
وقام قايل بسرعة



=اعوذ بالله من الشيطان الرجيم اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
وقام جاري برة الاوضة ومفلق وقفل الباب وسابني متشعلق كده
ولقيت الشيطان ده او مش عارف ايه ده قام سايبني وبدا يقول :
*انتو كده انتو كده فيكم كل العبر وفيكو كل ذنوب الدنيا وكل الاخطاء بس برضه مع الاسف كلامكم بياثر فينا انتم احسن مننا في ايه؟
(طبعا انا اخرس وبسمع بس دلوقتي)



وفجاة بدات زي ما تقول كده الخباثة تشتغل ويمكن انت متعود وانا متعود عليها وبدا يقول:
*انا بحبك وانت عارف اننا عايز اكون صديقك انا عارف كويس جدا انك انت المميز اللي فيهم وعرفت عن اللي حصلك
كلهم جم يخوفوني كلهم حاسين انهم اقوي مني مع انهم منبوذين علي الارض زيهم زيي حيوانات وفاكرين نفسهم احسن خلق الله وفاكرين نفسهم مميزين زيي وزيك


انت عارف اننا لو اتحدنا ممكن نعمل معجزات ؟ ممكن نوصل لاعلي المناصب والالقاب هما مش عايزين غير التمرد فاكرنها سهلة يا يا مميز
كل ده وانا قاعد باصصله اللي هو اشطا ماشي كمل
ومبدهاش بقي وقلت اشغل دماغي انا كمان ورحت قايله:
-طب ديه ذنبها ايه وشاورت ع الست متيجي نفكنا منها ونسبها فحالها
(يراجل ده انت ناقص تيجي انت بتكلم مين كده يعم انت)



لقيته ضحك ضحك هستيري وقال:
*المشكلة مش فيها ولا في غيرها المشكلة ف ايه عارف ف المكان نفسه ، هي انا مجتش جنبها هي كل اللي عملته انها شافتني او حست بيا للحظة ومن ساعتها والاباليس الصغيرة هي اللي بتلعب معاها هي؟؟ انا هنا في بيتي واي حيوان هيقرب من بيتي مش هرحمه
انا قمت سايبه ولا كانه بيتكلم ورحت رايح للست وفاكك الرباط اللي مربوطة بيه ولقتها قامت مفتحة عنيها كده ومش قادرة وبتقول:
=مياه ميي مش قادرة


انا رحت منادي جوزها يا فندممم يا باشا انت ياللي بره
قام داخل وقلتله :
-مياه بعد اذنك هي محتاجة مياه
=بصلي باستغراب وقالي انت فكتها ليه بزعيق
-يعم فكتها ولا مفكتهاش ايه دلوقتي مياه مياه عايزين ميااه يعمم اروي عطشان


جوزها راح يجيب مياه
وصاحبنا ظهر وبدا يقولي:
*حيوانة مش كده والحيوان التاني اللي راح يجيب مياه ده  مش محتاج حد يقرب منه اصلا ده خاين
وجوزها دخل فنفس اللحظة وجاب المياه وبدانا نساعدها انها تشرب وبعد ما خلصت قالت:
=خدني معاك لو سمحت خدني معاك بعيد عن هنا
-حاضر هاخدك وهبعدك بس انتي جعانة محتاجة حاجة؟


=لا انا كويسة بس خرجني من هنا ارجوك خدني معاك
-طب انتي حافظة الاذكار؟
=اه يعني
-طب يلا كده وبدات اقول معاها شوية واحدة واحدة لحد ما خلصنا
فاللحظة ديه افتكرت كلمة الشيطان او الكائن لما قال العيب مش فيهم العيب في المبنى
فقلت لجوزها علي فكرة هي محتاجة تبات برا البيت الفترة ديه


=مفيش مشاكل نوديها عند امها الفترة ديه
فنفس اللحظة ظهر ورايا ولقيته بيقولي حيوانة وهتروح لحيوانة
ولا كانه بيتكلم وكملت مع جوزها طب يلا بينا نعمل كده دلوقتي
الراجل كلم امها فعلا ورحنا بيها هناك لما وصلت كلمت الست وقلتلها



-شوفي يا ست انتي قوية وقوية جدا كمان ومحدش هيقدر يساعدك غير نفسك مهما حصل اي حد هيساعدك هيقف معاكي مرة اتنين تلاتة وبعدين هيزهق ويسيبك ومفيش غيرك انتي بس اللي هيقدر يحارب ويعمل ثورة ويكسر الدنيا ويعمل كل حاجة فوق قوة البشر علشان يساعد نفسه انتي اللي هتساعدي نفسك انتي خير اوعي تفتكري اللي حصلك ده اقوي منك الناس ديه ضعيفة هما مش ناس اصلا الحجات ديه ضعيفة الحجات ديه لما بتخاف بتلبس متفتكريش لما بيلبسوكي هما كده اقوي هما لا خايفين فبيعملو كده هما بيغيرو منك عشان انتي احسن منهم هتعدي صدقيني شوفي صلاتك وقولي اذكارك وخليكي مع ربنا وانتي بنفسك اللي هتقدري تحلي الموضوع انتي اجمل خلق الله ربنا يحفظك


بعد ما خلصت كلمت جوزها برة وقلتله هو البيت اللي انتو ساكنين فيه ده حصل فيه حاجة قبل كده
=حاجة ازاي يعني؟
-اي حاجة حد مات العمارة كان فيها حاجة غلط المنطقة ديها كان فيها مقابر مثلا اي حاجة


= لا العمارة تمام وجميلة ومن ساعة مسكنا فيها وهي زي الفل
-طب بالنسبة للجيران؟
=هما ناس محترمة بصراحة بس الله اعلم باللي بيحصل ورا كل باب


-طب متعملو قعدة كده مع رجالة العمارة تتكلمو فيها يمكن حد اقدم منك يكون عارف حاجة مثلا لان طبيعي انا متاكد من اللي اتقالي بس مش هينفع اقوله
وفعلا الراجل متاخرش وجمعهم والقعدة حلصت بليل وبدانا نسال


طب حاجة حصلت ف البيت اي حاجة؟
كله يقول تمام لا مفيش حاجة البيت تمام هو انتو بتسالو ليه في ايه يا استاذ


-طب حصل كذا كذا والراجل مراته حصلها 123

اول مخلصت ابتدي كل ساكن يقول اللي عنده ويقول ان عنده مشاكل شبيهة بديه بس كل واحد بيقول قصة بتفاصيل مختلفة شوية
لحد ما قام واحد كده كان ساكت طول القعدة وباين عليه راجل كبير وقال:
بس غريبة كلنا بيحصلنا كده مع اننا مباركين البيت يعني ده احنا مباركين كل باب شقة كمان


اول مقال باب شقة انا افتكرت اللي كنت بشوفه وانا طالع ويعني ايه مباركين الشقة والعمارة ده انا لما دخلت العمارة كان احساسها غريب وعلي كل باب شقة كانت فيه حاجة غريبة
-طب معلش يباشا يعني ايه مباركين العمارة؟؟


=بص يبني عندنا فالعادات القديمة الاهالي بتبارك العمارة نفسها ان علي عتبة باب العمارة بندفن مصحف وعلي كل باب شقة بندفن مصحف
-احيه او كلمات افظع المهم يعني انتو دافنين مصاحف بجد تحت الارض تحت التراب والمفروض اللي داخل واللي خارج بيخطي عليها انت مجنون ولا ايه نظامك انت تعرف كام واحد طالع ومين طالع نيته وحشة ومين طالع شمال ومين طالع ها وكل ده بيخططي عالمصحفف؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟



انا كده فهمت فهمت ليه الكائن كان بيقولي البيت ده بتاعنا البيت ده بيتي مش هسمح لحد ابدا ياخدو مني انا كده فهمت ليه قال كده واتاكدت ليه حسيت بالاحساس اللي كنت بحسه والحجات اللي شفتها وانا طالع ووانا نازل عرفتتتتت
وانا قلت للراجل لو سمحت اتصل بالشيخ وقله حالا علي كل اللي حصل علشان انا مش عارف حل الكلام ده ايه اكيد هو هيفهم اكتر
قعد يتصل كتير كتير لحد ما اخيرا رد وقالي انت احكيله احسن


حكتله كل حاجة واكيد بعيدا عن انا شفت ايه او سمعت ايه بس حكتله موضوع المصاحف والكلام ده كله
= قالي دول مجانين دول ولا ايه لازم المصاحف ديه تتشال فاسرع وقت مينفعش ابدا حد يهين معتقد ديني بالشكل ده مهما كان دينه
انا دلوقتي فسفر ويومين بالضبط وهرجع عقبال ما ارجع واجي تكون شلته كل المصاحف ديه قلت لجوز الست خلاص انتو كده عرفتو هتعملو ايه انا همشي انا دوري انتهي بس استاذنك معلش لما الشيخ ييجي ممكن تتصل بيا عايز اشوف اللي هيحصل معلش
=عنيا طبعا كفاية وقفتك معانا مش عارف اشكرك ازاي ولا اقلك ايه


يعني كل دول معرفوش يعملو حاجة وسبحان الله
- انا معملتش حاجة هي كل حاجة محلولة لوحدها
الموضوع كله دلوقتي انكو تحفرو وتطلعو كتب ربنا علشان حرام كده بقي


بعد يومين الراجل كلمني فعلا وقالي خلاص الشيخ جي
نزلت جري علي البيت والشيخ وصل اخيرا مسكهم هزأهم شوية صراحة
وبعد كده قعد يقرا قران ورقية شرعية ف البيت كله طالع نازل طالع نازل وكل شوية ياخد شقة ويدخل ويخرج ويخش اللي بعدها ويقرا قران



انا احساسي كان مختلف وهو اني بقيت حاسس بكل بيت وكل شقة بندخلها ان فعلا بيخرج منها حاجة وان كل حاجة بتتظبط المهم فضلنا 16 ساعة متواصلة بنعمل كده لحد ما الشيخ قال:
=انا كده عملت اللي عليا والباقي علي ربنا اهم حاجة تحافظو علي صلاتكو واذكاركو



وفعلا بعد شهر لقيت مكالمة وصوت جميل بيتكلم وبتقول :
=انا الست اللي إنت كنت سبب ف علاجها
وبتشكرني وتقولي انا بقيت زي الفل الحمدلله وشكرا ليك كمان وكمان قالت انها عازماني انا والشيخ ع الغدا والعزومة ديه علي شرف العمارة كلها انها تشكرنا علي وقفتنا جمبها

وصراحة انا رفضت لأني مكتفي بنفسي أشوفكم ف قصه تانيه سلام. 


تمت 






تعليقات