القائمة الرئيسية

الصفحات

اهم الاخبار

مصرية مصابة بـ كورونا من داخل الحجر الصحى: اقعدوا في البيت.. الموضوع خطر

كورونا , الحجر الصحى


مصرية مصابة بـ كورونا من داخل الحجر الصحى: اقعدوا في البيت.. الموضوع خطر


عرضت مواطنة مصرية مقطع مرئي تم تداوله بشكل كبير على منصات التواصل الالكترونية، شددت فيه إصابتها بفيروس كورونا المستجد ووجودها بالحجر الصحي، وايضاً كلفت مجموعة من النصائح للمصريين لعدم إصابتهم بالفيروس.





وقالت: "أنا في المستشفى في الحجر الصحي، أنا لو جاتلي أعراض فهي كانت خفيفة مش قوية، ونتيجة التحاليل طلعت إيجابية ولحد دلوقتي الفيروس متواجد، خدوا الشأن جد مش هزار خالص".

واستطردت: "خلو بالكم من نفسكم ومن أهلكم، وبلاش زيارات، وبلاش نقابل أصحابنا على إن الموضوع سهل، ودي كانت غلطة كبيرة للغاية مني إني كنت بخرج وبنزل عادي".






وتابعت: "الأمر مش بالاستهتار اللي الناس شايفاه، ومش بعيد عننا، وكنت متخيلة إنه مش هيجيلي وإنه بعيد عني طلع إن أي حاجز ممكن يصاب بيه".








وأمرت حديثها للمصريين: "أرجوكم خدوا الشأن بجد مش باستهتار، ومتزوروش قليل من، عشان جائز تزور حاجز ضخم في العمر، وتؤذيه هو، وممكن أمك أو أبوك أو طفل صغير وأنت بتخرج وبتروح وتيجي وتنقل الفيروس لحد يأثر فيه، جائز إحنا سننا ضئيل ومناعتنا محتمل تحارب الفيروس بل ناس تانية لأ، والفيروس يترك تأثيرا فوق منها ويجرالها مضاعفات مش كويسة، وهي أمانة بينا وبين ربنا ونخلي بالنا من نفسنا واللي حوالينا".



وعن التكالب على السلع أفادت: "بلاش تنزلوا تشتروا أكل بأسلوب بشعة وجيبوا اللي يكفيكم، بس وبلاش البشاعة دي في التداول مع الحال أو الأنانية عشان إحنا في مصر في ناس غلابة متقدرش قدراتها إنها تجيب أكل لشهر ولا شهرين وتقعد في المنزل، وفيه ناس بتجيب تغذية يومها على قد النهاردة".



واختتمت: "خلو بالكم من نفسكم الشأن مخاطرة اقعدوا في المنزل، دا الكيفية الوحيدة للوقاية لأن الذهاب للخارج دلوقتي مخاطرة لأن أنت جائز تتعدي في مواصلات وممكن في شغلك أو أي موضع فحافظوا بشكل كبير لو مضطرين تنزلوا تشتغلوا وطول مأنت برا المنزل متلمسش وشك، واغسل إيدك كل شوية، وأول متدخل المنزل بخاصة لو عندك أطفال أو هائل في العمر امسح المفاتيح وأوكر الباب وعقمها واغسل إيدك وربنا يحفظنا ويرفع عنا البلاء والكارثة".



reaction:

تعليقات