أخر الاخبار

معلومات عن عداد الكهرباء الكارت و اسعار شرائح الكهرباء منازل و تجاري

معلومات عن عداد الكهرباء الكارت و اسعار شرائح الكهرباء منازل و تجاري


عداد الكهرباء,عداد الكهرباء الجديد,عداد الكهرباء الكارت,عداد الكهربا الكارت,الكهرباء,الكارت الذكي,كهرباء,عداد,عداد الكارت الكهربائى,عداد الكارت الجديد,عداد الكهرباء الذكى,الكارت الذكى,عداد الكهرباء الالكتروني,عداد الكهرباء الديجيتال


لازم تكون عارف ان في بداية كل شهر يبدأ العداد من الشريحة الأولى ودي تبدأ من صفر إلى 50 كيلو وات ساعة وسعر الكيلو فيها 30 قرش.



بعد استهلاك 50 كيلو ينتقل العداد إلى الشريحة الثانية والتي تبدأ من 51 كيلو وحتى 100 كيلو وسعر الكيلو فيها 40 قرش.

بعد استهلاك 100 كيلو ينتقل العداد تلقائيا إلى الشريحة الثالثة التي تبدأ من 0 كيلو وحتى 200 كيلو وسعر الكيلو فيها50 قرش وعشان كده العداد بيرجع يحاسبك بسعر الشريحة الثالثة 36 قرش من أول كيلو سحبته وبيخصم حاجة اسمها تسويات مالية.

بعد سحب 200 كيلو ينتقل العداد من الشريحة الثالثة إلى الرابعة والتي تبدأ من 201 كيلو إلى 350 كيلو وسعر الكيلو فيها 82 قرش.

فيه بقى مبالغ يتم خصمها عند الانتقال من شريحة لأخرى.

فبعد الشريحة الأولى يتم خصم 1 جنيه خدمة عملاء وبعد الشريحة الثانية يتم خصم 2 جنيه خدمة عملاء وبعد الشريحة الثالثة يتم خصم 6 جنيهات خدمة عملاء.

بعد استهلاك 100 كيلو يتم خصم مبلغ 9.5 جنيه تسويات مالية نتيجة فرق الشرايح .



#لما_رصيدك_يقل عن 10 جنيهات العداد بيفصل عشان يديك إنذار أن الرصيد قرب يخلص دخل الكارت في العداد سواء معدول أو مقلوب وكمان لو مش معاك الكارت ممكن تحط كارنيه أو بطاقه هيشتغل العداد مرة تانيه لحد ما الرصيد يخلص. العداد بعدها هيفصل ومش هيشتغل إلا لما تشحن الكارت وتحطه في العداد .

#نصيحه_ومتقلش_لحد

_ماتشحنش الكارت غير لما تطفي كل شئ في شقتك سيب لمبتين او تلاته بس.
_ اطفي كل شئ ثلاجه سخان تكيبف
بعدها اشحن الكارت .
_وبعدها بساعه شغل حاجتك حاجه حاجه...
_ بعد ساعه شغل مراوح ساعه ونص شغل ثلاجات
#هقولك_ليه
لأن العداد يحس بحمل خفيف يفضل شغال علي شريحه خفيفه طول الشهر .


الكهرباء,اسعار الكهرباء الجديدة,أسعار الكهرباء,زيادة اسعار الكهرباء,وزير الكهرباء,وزارة الكهرباء,شرائح الكهرباء,اسعار الكهرباء,اسعار شرائح الكهرباء الجديدة,ارتفاع اسعار الكهرباء,اسعار الكهرباء فى مصر 2019,اسعار شرائح الكهرباء

#لكن_اذا..
شحنت وحضرتك مشغل مكوه سخان مراوح بيفضل طول الشهر علي الشريحه العاليه ممكن الرابعه والشريحه اللي العداد بينقل عليها بتقعد شهر استهلكت قليل استهلكت عالي ملهوش فيه مع بداية شحنتك بيحسب الاحمال اللي شغاله احمال عاليه بيحولك اتوماتيك لشريحه عاليه .
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-