أخر الاخبار

قصة جزارالموتي بقلم مريم عناني

 قصة جزارالموتي بقلم مريم عناني


• انهارده كان اول يوم ليا في  الشغل بعد  سهرليالي وتعب سنين اخيرا,بقيت دكتور تشريح هو انا اه  كان نفسي  ابقي مطرب   بس كل واحد مبيطلعش الحاجه اللي بيحبها .


• انا  نسيت اعرفكم بنفسي انا  سليم عندي  27سنه انا مبحبش المهنه  بتاعتي بس هعمل ايه  دي الشغلانه الوحيده اللي   هتخلني اصرف علي اخواتي  انا سافرت علي قريه مش لازم اقول اسمها هي كانت بعيده عن بيتي بي سعات  يعني حوالي 3 سعات وانا  طبعا ظروفي علي قدي   يعني مش هقدر اجيب مصاريف مواصلاتي ....



قصة السكن الجامعى الملعون|قصص رعب2020|the devil,مرايا,مضاجعة الموتي,شمس المعارف,هتموت من الرعب,أسياد الزار,اخر اخبار كرونا,زار,عفاريت,الديبو,المقابر,المدافن,الشيطان,قصص مرعبة,الديب ويب,مهرجانات,السحر الأسود,البيت المسكون,العالم السفلي,تجارة الاعضاء,ما وراء الطبيعة,القلوب الضعيفة,حالات واتس رومانسيه,حالات واتس ياسمين صبري,حلم,قصص,قرين,دجال,كيان,عفريت,القطط,الوشم,ممسوس,كرونا,الصين,التربي,كورونا,قط ممسوس,حمو بيكا



• وغير ان ورديتي بتبقي بليل  انا سكنت مع واحد زميلي  اول يوم ليا في الشغل  كنت متوتر شويه بس الواحد خد علي كدا ولازم يدوس علي قلبه خصوصا في  الشغلانه اللي زي دي 


• في الشفت بتاعي جات حادثة بنت عندها تقريبا11 سنه متوفيه في  حادث عربيه


• استلمتهاا كانت دمغها  مفتوحه  هي كانت جايه  قطعه النفس   


• كتبت التقرير وحطيتهاا في التلاجه,بعد  شويه  لقيت التلفون بيرن ... رديت  كان مدير المستشفي  بيقولي , دكتور سليم الجثه اللي لسه  جايه عايزك  تفحصها  كويس وتشوف عندها امراض ولا لا و ايه سبب الوفاة رديت عليه وقلتله  انا كتبت لي حضرتك التقرير سبب الوفاه  كسرفي الجمجمة قديت لي نزيف لحد الوفاة .وهي سليمه  مفيهاش  اي  امراض



• خلصت  المكالمه معاه  اليوم عدي   طبيعي  وخلصت  الشفت وروحت  تاني  يوم  لما  رحت  لقيت حركه غريبه في المستشفي  رحت غيرت لبسي ورحت امر في المشرحه  اطمن علي  عدد الجثث   علشان ميحصلش سرقه للجثث 



• مريت علي كل الجثث  بس الغريبه لما وصلت لجثه البنت لقيت حاجه بتحركني لي وشهااا شيلت الملايه من علي وشهااا بس مكنتش مصدق اللي شفته ...


• لقيت عينها مش موجوده القرانيه كانت متشاله بس واضح  ان مش  دكتور هو اللي شيلهاا وشها كان متقطع عكس  امبارح  قفلت الباب وفضلت ابص اشوف في حد شايفني وله لا  


• مكنتش عارف اعمل ايه فكرت اتصل بي  المدير واعرفه 


• رحت علي المكتب 


• ايدي كانت عليها دم من وشهااا... دخلت الحمام اغسل ايدي   


• وانا جواا سمعت حد بيخبط .. قولت مين!!!


• بس مكنش في حد بيرد عليا الساعه كانت 10  انا بستلم الورديه من  الساعه9 م لحد9ص


• فضلت  سهران  شغلت نفسي واتفرجت علي التلفزيون مكنتش عارف اعمل ايه 


• خايف ابلغ لحد ليتهمني بي السرقه  والغريبه  ان  مفيش حد من اهلهااا استلمهاا 


• خرجت براا   قولت  اسئل اي حد قديم هناا لقيت ممرض  سئلته علي البنت اللي جت امبارح  واهلها فين  قالي  دي  مش اول حاله تيجي  كداا في كتير بيجو ميتين من غير هوايه  وبيقعدو في التلاجه  اسبوع لحد  ماااحنا بندفنهم في مقابر الصدقه بس انت بتسئل ليه يا دكتور سليم  قلتله لا انا  بس  كنت عايز اعرف  وبعدا سيبته ومشيت


• دخلت اوضه المكتب لقيت حاجه غريبه لقيت  الروب واقع علي الارض وعليه دم .....


•  مكنتش عارف اعمل ايه مسكت الروب ودخلت الحمام اغسل الدم اللي عليه  وانا بغسله  سمعت جرس التلفون بيرن


• خرجت بسرعه علشان ارد  لقيت امي بتكلمني وغريبه  يعني بتكلمني في الوقت ده ليه  


قلتلها في حاجه ياامي  لقتها بتقولي في طرد لسه جي وعليه اسمك قتلها من مين الطرد ده!!! 


ردت وقلتلي معرفش يابني كنت نايمه سمعت حد بيخبط فتحت لقيت الصندوق ومكتوب عليه اسمك 

قلتلها طب في ايه! 


قلتلتلي لسه معرفش قلت اكلمك الاول


طلبت منها انها تفتحه   وبعدا   سمعت صوتها بتصرخ والخط  اتقطع. 


حولت اتصل بيهااا بس مكنش الخط بيجمع


دخلت الحمام اقفل الحنفيه عشان نسيت المايه  مفتوحه 


مسكت الروب وعلقته


خرجت برا في الاستقبال  عشان اتصل بيهااا. 


انا مكنتش عارف اعمل حاجه وصعب اني اسافر  في الوقت ده  بعد مااتصلت   لقيته جمع    وردت  عليااا


 قولتلها في ايه ياامي  


ردت وقلتللي  انت هتستهبل مش قولتلك كذا مرة الحجات دي متدخلش البيت  قلتلها حجلت ايه دي!! لقيتهابتقولي  الصندوق في  عيون بني  ادم..


 في اللحظة دي  مخي وقف دقتين مكنتش عارف ارد اقول اي ولا قادر اقفل

لقيتها بتقولي. سليم اعمل ايه في القرف ده 


واكيد بتاعت حد ميت  


رديت قلتلهالا يااامي دي مش حقيقيه  دي زي الحقيقيه متقلقيش حطيهافي دولابي وانا بكرا هاجي 


 لقيتهاردت وقلتلي امال ايه الدم ده ياسليم..رديت قلتلها  لا دي  الوان صناعيه زي العين كدا وبعدا قفلت معهااا دخلت جوا علي المشرحه.


    فتحت التلاجه  وبابص علي الجثه بس لقيتها اختفت!! 


خرجت.برا سئلت الممرض  وطلبت  منو دفتر الجثث اللي خرجت    اصل الجثث احنا بنسجلهاا عشان ميحصلش لغبطه

وبعدا لقيت  ان الجثه خرجت في الوقت اللي كنت بكلم في امي.....الساعه كانت 11 بليل  غريبه  انها تخرج   في الوقت ده 

قلتله مين استلمها قالي اهلهاا


 شوفت في الدفترلقيته عمهاااا.....


طلعت  علي المدير وطلبت منه اجازة يومين  


لقيته بيقولي وهو انت لحقت انت لسه بقالك يومين


قلتله ولدتي تعبانه ولازم اكون جمبها


قالي طيب هو يوم.وتعالي علي طول  علشان مش هينفع تاخد اكتر من كدا 


نزلت بسرعه غيرت هدومي وركبت اول عربيه  


وانا في العربيه عيني غفلت.غصب عني 

حسيت بي ايد بتخبط علي كتفي  فتحت عيني بسرعه بس مكنش في حد.... انا كنت قاعد في اخر كنبة لوحدي ومفيش حد اصلا قاعد 

جمبي او ورايا


فضلت صاحي لحد منزلت


 روحت البيت الفجر كان بياذن علشان  الطريق  كان زحمه


 فضلت أخبط لقيت اخويا الصغير فتحلي.......


 دخلت روحت علي الاوضه بسرعه علشان اشوف الدولاب ...

بس ملقتش حاجه ؟؟؟


سامع صوت اخويا بيقول الحقي ياماماسليم رجع 


لقيت ماما دخلت عليااا وبتقولي  اية ياااسليم


...انت لحقت ياحبيبي تشتغل ايه اللي رجعك بسرعه كدا 

رديت قلتلهاا. هو فين الطارداللي جالي  رد وقلتلي طرد ايه ده مفيش حاجه جتلك



 بصتلها بي تعجب وقلتلهاا.مش انتي اتصلتي بيا وقلتلي في صندوق جالك وفي عيون بني ادم


لقيتها قربت عليااا وحطت ايدهاعلي راسي وقلتلي في ايه ياسليم انت مش سخن يعني مالك 


ايه الكلام اللي انت بتقوله دة....؟


قلتلها ياااامي انتي اتصلتي بيا من كام ساعه وقلتلي في طرد جالك وبي الامارة قلتللي عليه دم وانا قلتلك الوان صناعيه


 لقيتها قلتلي 


لا محصلش حاجه من ديه خالص


وكمان التلفون السلك مقطوع واخواتك بيلعبه بيه


جريت علي التليفون فعلا لقيته واقع علي الارض والسلك مقطوع   انا مكنتش  عارف ارد علي امي اقولها اية   طب مين اللي كلمني 

...؟؟ صوتها قطع تفكيري ولقتها بتقولي في ايه ياسليم..رديت بسرعه بي ابتسامه وقلتلها لا ياامي مفيش حاجه انا بص نسيت اوراق 

مهمه وراجع تاني كنت بس بهزر معاكو...


لقيتها ضحكت وقلتلي والله افتكرتك اتجننت


 دخلت الاوضه عملت نفسي بجيب حاجه روحت نازل علي طول امي قلتلي طب استنه لحد الصبح لما يطلع قلتلهالا مستعجل


ونزلت بسرعه انا مش عارف ايه اللي بيحصل انا مكنتش نايم علشان يتهيئلي يعني


   ركبت العربيه اللي هتوصلني بس المرة دي النوم غلبني ونمت


بس حلمت بي حلم غريب جدااااا


 شوفت المدير بتاع المستشفي.واقف  عند التلاجه وماسك البنت وحاطتهاعلي تربيزة كبيرة 

وماسك مشرت ومفتح جسمها كله  وبياخد اعضئها وانا واقف.  ورا الباب وهو مش شايفني ولقيت حد مسك ايدي  بابص لقيت منظر مرعب لقيت البنت ماسك ايدي وعينهامش موجوده وبتنزدم وبصتلي وصرخت صرخ تقطع القلب  صحيت من النوم بابص علي ايدي لقيتت عليهااا دم....



انا لو حكيت لحد مكنش حد هيصدقني 


سمعت السواق بيقول  بنت واحد صحبي  لسه طفله متكملش ١١سنه.عربيه خبطتها من يومين وابوها مات انهاردة ولحد دلوقتي مش قادرين يوصله للسواق


 رحت قلتله  لو سمحت ياسطي انا عايز اعرف عنوانهم علشان اعزيهم لقيته قالي انت تعرفهم افتكرت اسم عمهااللي استلمها وقلتله اة انا صاحب سعيد بس رقمه اتمسح من معايا  لقيته رد وقال انا  رايح العزا لما انزل الزباين استنه ونروح سوا 


اكيد في حكمه في كدا اني اصحه في الوقت ده علشان اسمع السواق وهو بيحكي    


وصلنا للموقف وبعدا وصلنا للعزاء


رحت هناك.الموقف كان صعب عليااااجدا لقيت ولدتها كانت شبه ميته..  جدتهاااقبلتني وعزتهاا وسئلتها علي سعيد اللي قلت عليه صحبي  لقيتها ردت وقالت


الواطي بعد دفن  البت اختفي واخوه مات انهاردة اهو وادفن ولا ليه اي اثر وانا لوحدي  قلتلها طيب فين اهله قلتللي انا خالته ابوة وامه ميتين واحنا عايشين في البيت ده كلنا  ولما البت ماتت ابوها اهو حصلها وابنتي  نايمه بتموت جوه وانا مش عارفه اتصرف


 قلتلها انا ياحجه جمبك اهو متقلقيش  .......


 لقيتها بتقولي انت مين...؟؟


 رديت قلتلها الصراحه يا حجه انا دكتور التشريح اللي شرحت بنت بنتك   هو انتي شوفتيها قبل الدفنه   


 ردت وقلتللي لا يااابني محدش شافها دفنوها علي طول.


ليه هو في حاجه في البت..


رديت قلتلها  انا لما شوفتها لقيتها جايه  راسها مفتوحه وكان عندها نزيف داخلي.وهو ده سبب الوفاة


ردت وقلتللي برضه انا مش فاهمه فيها ايه يعني 


قلتلها تاني يوم قبل الدفن انا.حصل معايا حجات غريبه ....

قلللي حجات  زي اية؟


قلتلهااا  انا شوفتهااوهي ميته


. قلتلي ازاي..؟ 


حكتلها اللي حصل معايا


وقلتلهااانا لما رحت اطمن علي الجثه لقيت عينها مش موجوده ردت وقالت ينهاراسود سرقه البنت 

قلتلها انا عيزك تساعدني ونروح المقابر نطلع الجثه ونشوف فيها ايه تاني  مسروق علشان نبلغ البوليس ونجيب حقهااا .....


 علشان اكيد في حد بيسرق الاعضاء داخل المستشفي


لقيتها قلتلي مفيش غيره سعيد اكيد باع اعضئها هوواطي  ويعملها  بيشرب مخدرات واكيد عمل كدا


 قولتلها احنا هنتاكد  لما نروح ونشوفها.


قالتللي طيب مش هنعرف نروح غير بعد العشا علشان ميكنش في


حد في المدفن وانا هكلم مكي يفتح التربه يحضرهلنا 

فضلت قاعد معها.وحكتلي قصة حياتهم وقد ايه كانو معاهم فلوس وسعيد كان علي طول   بيسرقهاا لحد ماخلص كل اللي حليتهم

 رحنا المقابر 


  وعم  مكي  التربي  جبلنااتنين نزلو يجبوها من تحت وخدنها ودخلنا في اوضه جمب المقابر

وجدتها طلبت  انها تشوفها رفضت تخرج برا  مكنتش عايزها تشوف منظرها


 فتحت الكفن  واللي كنت متوقعه لقيته

لقيت جسمها متشرط وكل اعضائها متاخده 


جدتها  شافت المنظر اغم عليها

 انا وعم مكي شيلنها والاتنين مساعدين عم مكي كفنوهاونزلوها تاني بس الغريب في الجثه مكان عينها.دموع نازله. واكنها بتعيط بس 

الدموع كانت دم   جددتها لما فاقت راحت عملت بلاغ بي سرقه اعضاء حفيدتهاا وانا 


 كنت شاهد علشان انا اللي مشرحها وبلغت الشرطه وعرفتهم. ان احنا طلعنا علي المقابر

البوليس راح للمقابر وجابودكتورتشريح وخد البصمات اللي علي الجثه  وراحو المستشفي يفتشوها وبالصدفه لقو طفل ٤ سنين صاحي 

يعني مش كفايه بيسرقه اعضاء الموتي لا وكمان اعضاء   العايشين. ومدير المستشفي كان لسه بيخدرة واتقبض عليه. هو ودكتور تشريح  وبصماته كانت علي الجثه كل الادله كانت  ضدته  واتحكم عليهم بي الاعدام وكان وراهم عصابه كبيرة والحمد لله لحقنا ارواح كتيركانو هيروحوبي سبب طمع البشر وسعيد عمهااهو اللي بعها وخد الفلوس  وسافر وبعديها عرفت انو مات من المخدرات    ولما القضيه اتقفلت يوم الجلسه 


لقيت هنا واقفه وماسك عروستها وبتشورلي 


نسيت اقولكم انها اسمهااا (هنا) ........


وانا دلوقتي عملت دبلومه  وبقيت دكتور اطفال  وعندي عيادة واتجوزت......



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-