القائمة الرئيسية

الصفحات

اهم الاخبار

عيد عقب رفض إعطائه بـ"3 جنيه فول": حسيت بإهانة.. أنا غلبان بس ليا كرامة

فول,مطعم,فلافل,مصر,مطعم فول,مطاعم,فول وفلافل,فول وطعمية,مطعم فول الشيخ,مضحك,الفول والفلافل,مشروع,السعودية,محمد احمد,السيسي,وجبات الفول والفلافل,الفول,وصفات,طعمية,فول وطعميه,الحكاية,فول بالخلطة,رمضان,الجيش,رجاء الجداوي,# واحد فول,فول وفلافل جاد,ضحك,اكل,أكل


عيد عقب رفض إعطائه بـ"3 جنيه فول": حسيت بإهانة.. أنا غلبان بس ليا كرامة


روى عيد إبراهيم الشهاوي 57 عاما مستوظف بقسم الجناين بمجلس مدينة دمياط ومقيم في قرية عزب النهضة، صاحب واقعة منعه من شراء "طبق فول" بسعر 3 جنيهات، قائلاً لـ"الوطن": "توجهت لشراء فول بـ3 جنيهات من محل حديث بشارع نافع خلال توجهي لعملي، يومياً بشتري بـ3 جنيه للفطار من أي فوال ولم أتعرض للإهانة قط، إلا أن المرة دي حسيت أني اتهنت".




يشير "عم عيد" أنه لم أكن على معرفة بوضعهم لتسعيرة معينة: "فوجئت بالكاشير يقول لي: معاك كام قولت له 3 جنيه، فقال مفيش فول بـ3، فقولت يبني يومياً بشتري بـ3 جنيه فول من أي محل بذاك المبلغ مفيش حد قال كده بفطر بيهم مع رغيف عيش بجبنة وأنا متوجه للعمل، فإذا بالكاشير يردد: صاحب المحل مشدد علينا لا نبيع بأدنى من 5 جنيهات، فكررت عليه ده أنا ليا لوحدي ما تسبب لي في موجة من الإحراج القوي".


واستكمل: "قلت له أنا هشوف صاحب الدكان اللي نبه عليك وبحثت عنه لم أجده ومشيت زعلان ودمي محروق وأنا راجل كبير مريض ضغط وسكر، صحيح أنا عامل غلبان إلا أن ليا كرامتي ولا أقبل بالإهانة لذلك توجهت لمباحث التموين ورويت لهم ماحدث ولم يعجبهم ماحدث لي وقالوا لي ذاك الدكان محرر ضده أكثر من  محضر وشنت المباحث حملة ضده".


وتابع: "مش عايزين غير الرحمة بالناس هل صاحب الدكان عالم بيا وبظروفي.. مرتب اليوم الفرد خمسين جنيه كل يوم من السابعة في الصباح حتى الثالثة وقت العصر أنا والد لـ3 بنات وولد زوجت اثنين ولسه بنتين".


وشدد أنه لا يعلم صاحب المحل من الأساس، "ما دفعني لتقديم البلاغ هو شعوري بالإهانة، وحاولت التحاور مع الكاشير لكنه رفض ولم يراضيني".
reaction:

تعليقات